Motoparalotnia to urządzenie latające składające się z dwóch głównych podzespołów : wózka oraz paralotni. Wózek jest pokładem” dla pilota i pasażera oraz miejscem zamontowania jednostki napędowej. Motoparalotnia przeznaczona jest do startu kołowego więc posiada koła i w przepisach lotniczych ma ograniczenie masy startowej do 300 kg. Urządzenia przekraczające masę startową 300 kg nazywamy paraplanami.
Drugim podzespołem motoparalotni jest skrzydło czyli paralotnia połączona z wózkiem za pomocą karabińczyków i taśm. Dodatkowym podzespołem jest spadochron ratowniczy.
Lot w tandemie to lot odbywający się na dwumiejscowej motoparalotni. Podczas takiego lotu uczestnik leci jako pasażer z przodu lub z tyłu w zależności od rozwiązania. Lot motoparalotnią w tandemie z pasażerem może być zrealizowany wyłącznie przez pilota, który posiada uprawnienia do takich lotów, aktualne badania lotniczo-lekarskie oraz ubezpieczenie OC. Każdy pilot wykonujący takie loty musi posiadać licencję Świadectwo Kwalifikacji Pilota Paralotni z wpisem o „uprawnieniu do wykonywania lotów z pasażerem”
Z powodu bardzo atrakcyjnego obszaru Kazimierza i jego okolic wprowadzone są dwa podstawowe rodzaje lotów:
1. Lot wokół Kazimierza, który trwa nie krócej jak 10 min.
2. Lot po trasie Kazimierz-Męćmierz-Janowiec-Kazimierz, który trwa ok. 20 min.
Możliwe są również loty 30 min umawiane indywidualnie po trasie Kazimierz-Męćmierz-Dobre-Janowiec-Męćmierz-Kazimierz lub Kazimierz-Bochotnica-Nasiłów-Janowiec-Męćmierz-Kazimierz.